Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 juni 2007

Koekjes: strijd der titanen

Voor de tweede verjaardag van een nichtje, hadden mijn lief en ik het lumineuze idee om "een paar" koekjes te bakken en die in één of ander leuk koffertje te doen, met nieuwe wasco en tekenpapier ofzo. Tja, twee jaar, dan wil je geen speelgoed gaan geven aan een meisje dat al zoveel speelgoed heeft en er over enkele maanden toch overheen gegroeid is.
Koekjes dus. Dat leek mij een mooie taak voor mij. Maar ik wilde niet zomaar even wat koekjes maken en eigenlijk wilde ik de Turkse 'tutku' namaken; een wer- kelijk heerlijk zanddeegkoekje met halfvloeibare chocovulling. Op zoek dus naar een goed recept, voor een koekje dat niet 'kapot scheurt' in de oven. Bladerend door kookboeken en zoekend op internet, kwam ik een viertal 'basisrecepten' tegen voor verschillend koekjesdeeg en aangezien ik niet kon kiezen, besloot ik vier keer een deeg te maken en meteen voor mezelf uit te vogelen wat het "ultieme koekjesdeegrecept" zou zijn. Hier de resultaten van mijn KOEKJESONDERZOEK:

Deeg 1:
Roer 150g zachte roomboter met 200g basterdsuiker (ik heb cassonade gebruikt) in een kom tot een luchtige crème. Klop er één voor één 2 losgeklopte eieren door; het volgende ei pas dan als het vorige geheel door het mengsel is opgenomen. Zeef 400g bloem met 3tl bakpoeder boven het mengsel. Meng goed en laat het deeg 1uur in de koelkast rusten.

kneden deeg: helaas met de hand, geen lolletje
deegsmaak: MJAM: verrukkelijk
textuur deeg: héél plakkerig
deeg oprollen: deeg werkt niet mee, laat zich niet vormen
deeg uitrollen: met veel bloem gaat het nog, maar te grote lap scheurt
vullen: redelijk, maar deeg zeker niet te dun uitrollen
in de oven: de vulling loopt rijkelijk uit de koekjes omdat het deeg 'smelt'
eindresultaat: bros, beetje hard koekje dat redelijk zijn vorm nog heeft behouden: lekker wel

Deeg 2:
Doe 100g roomboter, 100g ultrafijne kristalsuiker, 125ml ahornsiroop en 2tl azijn (ik gebruikte honingazijn van Melfor, gekocht bij Kaufland Kleve, maar ook gezien in de Auchan) in een steelpan en breng aan de kook. Laat 2 minuten op zacht vuur doorkoken, af en toe roerend. Neem de pan van het vuur en spatel de inhoud in een grote kom. Laat afkoelen. Klop 1 losgeklopt ei door de boterkaramel. Zeef in gedeelten 350g bloem en 1tl natriumbicarbonaat (zuiveringszout, bij de apotheek) boven het mengsel en kneed tot een soepel deeg. Zet het deeg 1uur afgedekt in de koelkast.

kneden deeg: met de handen erin duiken en hopen op het beste: NIET te doen!
deegsmaak: alleen de geur al; dit belooft veel goeds
textuur deeg: plakkerig is een 'understatement'; lijm is er niks bij
deeg oprollen: met veel bloem is het opeens een handzaam deeg: rollen gaat super; het afsnijden van plakjes is lastiger, maar kan worden opgelost door de rol 30-45min. in vriezer te doen
deeg uitrollen: ja, ook dat lukt: deeg scheurt niet, ook niet bij grote lappen, goed uitsteekbaar
vullen: geweldig, het deeg plakt als vanzelf weer aan elkaar
in de oven: deeg rijst nog iets na, maar de vulling loopt er niet uit
eindresultaat: superlekker bros koekje met 'wauw'factor

Deeg 3: (zandtaartdeeg)
Zeef 350g bloem met 2tl ultrafijne kristalsuiker (idd: veel te weinig suiker!!) boven een grote kom. Voeg 180g koude roomboter toe en wrijf die met de vingertoppen door de bloem tot het mengsel eruit ziet als broodkruim. Voeg 2 lichtgeklopte eiwitten toe en kneed tot een homogeen deeg. Vorm een bal van het deeg. Kneed het deeg niet te lang, want dan wordt het olieachtig en dat geeft een taai eindresultaat.

kneden deeg: stugge putty
deegsmaak: smaakloos, met recht 'zand'
textuur deeg: korrelig scheurdeeg, veel te stug en dik
deeg oprollen: redelijk goed
deeg uitrollen: moeilijk dunner uit te rollen
vullen: nee, vergeet dat maar; deeg scheurt open op vulling
in de oven: blijft een bleek koekje, maar wel vormvast
eindresultaat: bleh, saai

Deeg 4: (snel deeg)
Meng 200g bloem, 100g ultrafijne kristalsuiker, 150g zachte roomboter en 1 eierdooier in een kom tot een soepel deeg. Kneed tot een bal en laat 1uur in de koelkast rusten.

kneden deeg: 1-2-3-klaar (wel met de hand, maar niet vies)
deegsmaak: redelijk lekker
textuur deeg: soepel licht deeg, elastisch
deeg oprollen: goed, maar deeg plakt nauwelijks
deeg uitrollen: prima (mits niet te dun)
vullen: goed
in de oven: te dunne koekjes breken, rijst niet na
eindresultaat: bros en fijn koekje; knapperigste van de 4 (en breekt dus snel)

Goed. Alleen maar basisdeeg vond ik saai, dus voegde ik aan de helft van deeg1 1tl rode voedingskleurstof toe (ik wilde rose deeg, geen rood). Deeg2, wat door de ahornsiroop al een iets donkerdere kleur had, maakte ik met een oploskoffiepapje (4el oploskoffie, 3el ultrafijne kristalsuiker, 4el heet water en 1tl bruine voedingskleurstof) voor de helft nóg donkerbruiner.
Het zandtaartdeeg van deeg3 kreeg een aparte behandeling. Terecht vreesde ik dat er te weinig smaak aan zou zitten, dus nadat ik één helft kleurde met 2tl groene voedingskleurstof (giftig groen was het idee) en het deeg kneedde tot het idd de gevreesde olieachterigheid had (zie boven) maar in ieder geval wel homogeen groen van kleur was, kneedde ik hier nog 1tl banaansmaakpasta (banaanbordeauxrood van kleur?!) doorheen.
Deeg4 had blauw moeten worden, maar die kleur was op, dus 2tl oranje voedingskleurstof toegevoegd aan het geheel en er doorheen gekneed. Klaar voor de start.

Al het deeg uitgerold. Sommige degen rolde ik tot lappen om gekleurde en ongekleurde lap vervolgens op elkaar te leggen en stevig op te rollen (noodzaak om zo'n rol in plasticfolie in de koelkast te laten stijven i.v.m. snijdbaarheid later). Van andere degen vormde ik rolletjes om vervolgens gekleurde en ongekleurde rolletjes door elkaar te vlechten (en ook in de koelkast te laten opstijven). Toen ik daar allemaal geen zin meer in had, werd het gewoon 'plain old' marmereffect (beetje mengen, beetje kneden, huppakee).
Van de rollen uit de koelkast sneed ik plakjes, die ik al dan niet op elkaar plakte (met water) met vulling erin (pindakaas in het groenrode banaandeeg; aardbeienjam in het rose deeg; chocoladepasta in het bruine ahornsiroopdeeg). De gevulde koekjes bakten op 175°C 20-30 minuten en de ongevulde, uit de plak gestoken koekjes, bakten op 150°C ca. 10 minuten. Voor een bruin eindkleurtje mengde ik 1 eierdooier met een gelijke hoeveelheid melk tot 'strijksel', maar ik kwam er al na de eerste baklading achter dat ik helemaal niet wilde dat de koekjes bruin werden, want dan kwamen de kleuren niet goed tot hun recht.

In een nobele poging correct te vullen, heb ik ook nog een raviolimat gebruikt, wat eigenlijk heel redelijk ging. Ik had alleen geen zin om dat ding elke keer tussendoor schoon te maken; veel te veel priegelwerk en toen de laatste lading niet goed uit de raviolimat kwam, heb ik deze poging gestaakt.

Conclusie:
Het onpraktische, smaakloze deeg3 zal ik niet snel nog een keer maken. Zandtaartdeeg zal dan wel een klassieker zijn, maar dan waarschijnlijk toch met een ander recept. Deeg1 heerlijk luchtig enzo, maar als je dan toch bezig bent, kun je net zo goed een cake ervan bakken: voor echte koekjes niet de voorkeur. Deeg4 is mijn 'runner up': snel, handig, functioneel. Prima koekjes; heel geschikt om met een stel kinderen koekjes te gaan bakken, maar als culinair deeg voor mij niet uitdagend genoeg. Absolute winnaar: deeg2!! Verrukkelijke smaak, goed degelijk koekje van te bakken en na flink bestuiven met bloem, een heel werkzaam deeg. (zie recept). De tutku koop ik alleen voortaan weer in de winkel (Turkse toko).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten