Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 juni 2007

Melkkaramels

Voor de verjaardag van Bas had ik een mooi boek (van Dave Eggers "What is the what?") gekocht bij de Fnac, en wat past er nou beter bij het lezen van een boek (vooral in een tuin als die van Bas) dan een pot hete thee en een bord zachte karamels (en de zon natuurlijk, maar dat spreekt voor zich)?

Recept gezocht in één van onze vele kookboeken en aan het werk geslagen. Braaf melk en room met poedersuiker en honing aan het koken gebracht en dan maar weer wachten tot een temperatuur van 115°C werd bereikt. Dat gebeurde niet en toen het hele goedje na dik een half uur toch écht begon aan te koeken, besloot ik dat het wel welletjes was en heb ik het spul gewoon uitgegoten in mijn 'vorm' met gehakte noten (die best iets fijner gehakt hadden mogen worden) en 30g boter (nog iets minder boter was ook goed geweest, denk ik). De karamel wilde maar niet afkoelen. In de koelkast gezet en daarna was het inderdaad enigszins snijdbaar, maar nog steeds erg plakkerig en vettig. Alle prachtige vierkantjes karamel in een mooi bakje (nee, niet individueel verpakt in cellofaan) om na een lange autorit naar Gelderland te overhandigen als één gezellige klont plakspul. Ja, wel lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten