Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 juni 2007

Paaskoekjes

Ook weer gejat van één van mijn favoriete sites; Stirway to Heaven. Ik zag dit recept staan en ik was, na het ultieme koekjesonderzoek, toch al in 'bakmodus'. En omdat het er zo lekker uitzag, heb ik de schalen en kloppers weer uit de kast gepakt.
Voor deeg en vulling (bijna) trouw het genoemde recept voor 'Easter Safari Cookies' gevolgd, met die uitzondering dat ik bij het maken van het deeg nog 1dl water toe moest voegen, maar het deeg was al prachtig kneedbaar en homogeen, dus heb ik het bij een scheutje water gehouden. Anders zou het volgens mij veel te plakkerig deeg worden (wat ook zo zou zijn geweest: zie plaatje rechts).
Dom, dom, dom, bleek later.

Mijn deeg was korrelig en scheurde een beetje bij het uitrollen. De muffinvorm kon ik gelukkig nog wel redelijk bekleden met rondjes deeg. Een borrelglas werkte prima om rondjes uit de lap deeg te steken en deze pastten precies. Voor de zekerheid heb ik wel gaatjes in de bodem geprikt, maar er was geen blinde vulling nodig. En bakken maar; iets korter dan de aangegeven 20 minuten.

De gebakken deegbakjes moeten eigenlijk net iets meer gevuld worden met het spijsspul dan ik heb gedaan. Schijnbaar moet de vulling na het bakken uit het bakje 'lopen', maar de mijne waren keurig iets gerezen en stroomden absoluut niet over. Het 'eierdooier-loopt-uit-ei-effect' was dus helaas afwezig. (Maar goed, het is in juni dan ook geen Pasen.)

En hoewel mijn koekjes (zie foto's onder) er in esthetisch opzicht best mogen wezen, waren ze wel een tikkie aan de droge kant. Had ik nou tóch maar 1dl water toegevoegd, in plaats van een scheutje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten