Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

09 juni 2007

Mosterd

Volgens Coquinaria is het makkelijk mosterd maken:
"Laat mosterdzaadjes een hele nacht weken in ruim (witte wijn)azijn en pureer ze dan in blender of vijzel. Voeg voldoende zout en eventueel specerijen toe en laat minstens acht dagen in een schone glazen pot in de koelkast rijpen."
Aangezien hier in de -overvolle- kast nog genoeg mosterdzaadjes lagen, leek me dit wel wat. Een restant gele en een bijna ongebruikt zakje (100g) bruine mosterdzaadjes werden een nacht (en een werkdag) in azijn geweekt. Ik nam bierazijn en voegde al direct een tiental kruidnagels aan het weeksel toe. Het fijnstampen in de vijzel viel mij tegen. Hoewel het recept vroeg om 250g zaadjes en ik nog niet de helft daarvan had genomen, was het stampen zodanig veel werk, dat zoveel mijn lief als ik 'uitgestampt' raakten. Hoeveelheid mosterd: 1 volle boterkuip. Uiterlijk: (dan dus) grove mosterd. Smaak: mmm, tikkie zurig, maar verder idd heel mosterderig. Dus: makkelijk en goedkoop en redelijk geinig.

De vijzel vervolgens dan maar vervangen door Braun Multiquick. Kijken of dat makkelijker gaat. Wat heet! Met een extra eetlepel van het bierazijn toegevoegd, ontstond binnen een minuut rondmalen een smeuïge brij. Dit lijkt zelfs nog meer op mosterd. Hele pittige mosterd weliswaar, dus een beetje honing erbij gedaan.
Deze mosterd is werkelijk 'eeuwig' houdbaar in de koelkast en héél pittig. En het fijne is natuurlijk dat eindeloos gevariëerd kan worden op het recept, met diverse soorten azijn en verschillende toevoegingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten