Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

09 juli 2007

Kikkererwten "smeersel"

Ik ben dol op kikkererwten. Ze smaken goed en zijn erg voedzaam. Maar humus vind ik dan weer níet zo lekker. Daarom heb ik bovenstaand recept voor tuinbonendip aangepast, door de tuinbonen te vervangen door gedroogde kikkererwten.
De kikkererwten een paar uur weken (voorgeschreven staat een hele nacht, maar dit is in mijn ervaring niet echt nodig) en koken tot ze gaar zijn (proeven, niet gokken!). In de keukenmachine de kikkererwten fijnmalen met een flinke (!) hoeveelheid peterselie, het sap van ½ (1) limoen, 2el honing, 1tl gemalen anijs (leek mij lekkerder dan komijn) en een snufje zout. Vervolgens olijfolie van goede kwaliteit bijmengen, tot een smeerbare pasta ontstaat.
Thuis zou ik met dit smeersel lekker brood dik beleggen en vervolgens tot panini toasten, maar voor de picknick gaat de kikkererwten'dip' mee in een bak waar ook meteen het mes in past. Smeren ter plaatse.

En genieten in het duingras van brioche met kikkererwten. Met tuinkers voor extra 'bite'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten