Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

01 september 2007

Kwee mangkok

Ik vind persoonlijk dat de Indische keuken een hoop te bieden heeft. En met name de zoetere gerechten, vaak zo creatief bedacht, doen mij soms het water in de mond lopen.

Dus waag ik mij aan "gestoomde Indische kokoscakejes" die er op het plaatje écht heel goed uitzien. Er van uitgaande dat ik zelf wel niet zo'n imposant eindresultaat zal behalen, kom ik een klein uurtje later uit op:

Geinige kleurtjes, dat wel, en goed van smaak ook, maar dit ziet er natuurlijk niet uit!
Wat is er mis gegaan?

1. Door het recept tot op de letter te volgen, verkrijg ik een 'beslag' dat eerder klei is dan iets anders: liever meer water toevoegen tot het deeg dik-vloeibaar is.
2. In de stoompan condenseert het water terug op het deeg, waardoor het niet goed opkomt. En ik kon het natuurlijk ook weer niet laten om tussentijds even het deksel op te tillen om te kijken hoe het vorderde (níet doen!). Plaats liever een theedoek over de stoompan, met daarover het deksel.
3. Ik heb het even op internet opgezocht en in sommige recepten wordt 7-up of een andere koolzuurhoudende drank toegevoegd in plaats van water.
4. Gula djawa raspen is geen lolletje. Gebruik gewoon dezelfde hoeveelheid fijne kristalsuiker (vloeibare gula djawa geeft een heel andere smaak!) of koop geraspte palmsuiker.
5. En ook héél belangrijk: de papieren cakehoudertjes verweken in de stoompan. Ik had beter het beslag in een papieren houdertje kunnen gieten en dan dit houdertje weer in een aluminium bakje of porseleinen kopje kunnen plaatsen, zodat de vorm beter wordt behouden.

De 'kwee mangkok' is gaar na een half uurtje, wanneer de bovenkant open gebarsten en droog is. Met het gebruik van bovenstaande tips, wordt het eindresultaat beter:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten