Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 september 2007

Picknick aan de "Barrage du Ry de Rome"

Zondag beloofde het een mooi dag te worden met bijna zomerse temperatuur en een stralend zonnetje. Dus togen mijn lief en ik met een goede vriendin naar Couvin in de Ardennen (nogal een eindje vanaf Gent -105 minuten!- maar wie stoort zich aan zoiets triviaals als afstand in de najaging van Het Grote Avontuur?!) Het schilderachtige dorpje (inclusief rommelmarkt op de plaatselijke school) bood ons niet dát wat we zochten, dus reden we verder naar het nabijgelegen stuwmeer. Midden in de bossen!! Om aan het water te genieten van absolute stilte (op ons geschreeuw na, dan).

In de picknickmand:
* rava idli
* gestoomde vispakketjes (fleurs de poisson)
* koude rijstsalade (ananasrijst, zie onder)
* cornbread
* rode bietendip (zie onder)
* geschrapte wortels (waren in de auto al op)
* bleekselder
* physalisbonbons
* koude erwtenmuntsoep (in een thermosflesje)
* en de verrúkkelijke lekkere balletjes...

De sleutel voor een geslaagde picknick is "knoeivrij" en daarom moet het eten ordentelijk ingepakt worden. Ik gebruik een kleine koelbox en heb bij de Hema vierkante opbergdoosjes gevonden die précies in de box passen. Maar ook schone boterkuipjes en zelfs de bakjes waarin tomaten worden verkocht, kunnen goed gebruikt worden (hier met rava idli):

Het cornbread ging mee in de vorm waarin het gebakken was, maar was thuis al wel vast in handzame plakken gesneden (want je hebt gewoon geen zin om te veel spul mee te slepen, en alleen de koelbox is al een heel gewicht)

Voor de koude rijstsalade heb je niet meer nodig dan rijst (ik gebruik zilvervlies), een ananas, wat kokosrasp, cashewnoten (of andere noten desnoods) en rozijnen en wat grofgehakte verse groene kruiden (liefst munt of anders koriander) en lente-ui (of gewone ui):

De rijst simpelweg gaar koken zoals gebruikelijk en vervolgens in een wok of koekenpan opbakken met de genoemde ingrediënten. De cayennepeper is essentieel voor een zekere pit en door de peper eerst in olie aan te fruiten, geeft 'ie nog meer scherpte af. Zoet door de kokos en de ananas en heel goed zowel warm als koud te eten (of de dag erna). In het geval van een picknick zoals deze, wordt het uiteraard een "koude" rijstsalade. Is snel klaar ook, dus deze heb ik 's ochtends nog staan maken. Lekker!!


Gestoomde vispakketjes zijn een kleine variatie op het feestelijke "fleur de poissons" maar door het gebruik van verse vis (in dit geval de goedkoopste visfilet die ik op de versafdeling kon vinden) in combinatie met een ware overdaad aan Hollandse garnalen uit de Noordzee en verse dille (niet té veel) een lichte, niet te versmaden versnapering na de lange reis heen. De dillesaus is voor de picknick natuurlijk thuis gebleven (lees: nooit gemaakt), maar ík heb in ieder geval geen saus gemist.

In de eerste plaats heb je, om de pakketjes te kúnnen stomen mousseline (gaasdoek) of een ander fijnmazige stof nodig. Ik had kaasdoek in huis en dat is weliswaar gewoon katoen, maar het belangrijkste is dat de hete stoom erdoorheen dringt (en dat deed het).
Vismousse gemaakt door in een steelpannetje een uitje te fruiten met de in stukjes gesneden visfilet. Volgens het recept moet je dit pureren, maar ik heb eerst de andere ingrediënten toegevoegd, zodat het meer vloeibaar was en dus eenvoudig met de staafmixer te bewerken. Daarna de garnalen erbij, zodat deze niet kapot werden gepureerd en dus herkenbaar in het pakketje zaten. Verse dille erbij, leek mij onontbeerlijk!!

Voor het daadwerkelijke stomen had ik nog een wok met water opstaan, met een vergiet erin geplaatst. Deksel erop en klaar is je zelfgeknutselde stoompan. Ik heb ook een handiger stoommandje, maar die is nogal aan de ronde kant en ik was bezig rava idli te stomen in muffinvorms en als je díe in hun instabiele vormpje op iets ronds zet, staan ze scheef en kunnen ze dus overlopen. De vispakketjes heb ik direct na de rava idli gestoomd, omdat ik dan toch al alles voor het stomen klaar had staan, vandaar de omslachtige aanpak.

De gemaakte garnalenmousse moet keurig in plakjes zalm verpakt worden, maar in de verpakking die ik uit de supermarkt had meegenomen, zat niet genoeg zalm, dus heb ik me tot de prei gewend die ik nog had liggen. Daartoe de buitenste bladeren in hun geheel verwijderen (per pakketje had ik maar één preiblad nodig), even blancheren in kokend water en daarop zalm en vismousse verdelen. De poging om het zo strak mogelijk op te vouwen is natuurlijk danig mislukt, maar goed. Kaasdoek er stak omheen gewikkeld en stevig vast laten binden door mijn lief (ik had zelf niet genoeg handen).
Kwartiertje in de hete stoom en klaar. Lekker vissig hapje, maar helaas waren de jonge preibladeren niet afhapbaar...

En tenslotte, voor op het cornbread en om de bleekselder te verheerlijken: rode bietendip. Simpel genoeg zo in elkaar geflanst met gekookte biet, blauwschimmelkaas, een lente-uitje en een beetje magere room.

Áls je van rode bieten houdt, dan is deze dip een gezonde aanrader. En in combinatie met het cornbread in mijn optiek een zeer geslaagde hap. Beetje tuinkers erop ter contrast.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten