Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 september 2007

Rava idli

Ergens in een toko vond ik deze instantmix voor "rava idli", schijnbaar een (Oost-) Indiase gestoomde granencake (met linzen) Volgens de ingrediëntenlijst achterop de verpakking bevatten de idli: griesmeel, linzen, cashewnoten, groene chili, currybladeren, mosterdzaadjes, gember, fenegriek en asafoetida (en verder de gebruikelijke toevoegingen als zout, citroenzuur, anti-oxidanten, bicarbonaat).

Het deeg is makkelijk genoeg gemaakt, want het mengsel uit het pakje is kant-en-klaar en er hoeft alleen nog maar water te worden toegevoegd (en een handjevol verse gehakte koriander). Een heel dun beslag ontstaat, wat na een kwartiertje rusten echter al wat indikt. Ik vul siliconenvormpjes voor muffins met het beslag en plaats die 15 minuten in een voorbereide stoompan (in de vorm van een wok met daarin een laag water en een vergiet; regelmatig met kokend water aanvullen, zodat de pan niet droogkookt).

De cakejes zijn hartig met een behoorlijk scherpe nasmaak (indeed, it DOES "make your mouth water in minutes", but not in a good way). Ik vind ze een beetje flauw en eigenlijk niet zo lekker. Met een flinke dip zoete chilisaus gaat het nog. Beter misschien eens in India 'the real thing' proberen (als ik daar ooit ben...)

2 opmerkingen:

  1. Hoi... Ik weet je naam niet, zag geen over...website. Maar interessante ontdekkingen doe je! Ik ben op een zelfde manier bezig maar dan met indiaas koken. Zodoende kwam ik dus via de idli's op je site terecht!

    Ik heb zojuist mijn eerste idli-ontbijt in Nederland achter de kiezen,want in India is het vooral ontbijt of als snack in de middag. Het beslag is eigenlijk heel simpel: een mix van rijst of idli rava (een soort griesmeel, gemaakt uit rijst, normale griesmeel is van graan, die is niet lekker) en urad dal. Deze laat je weken, maal je fijn tot een beslag en je laat het fermenteren; het beslag verdubbelt dan en is ongeveer pannenkoek dikte. Dit doe je in de idli-vormpjes, zoals ook hierboven op de tekening staat en dit stoomkook je gaar. Ik heb een gewone pan gebruikt, maar je krijgt het in India met een soort pan die volledig afgesloten is met een ventieltje.

    Je kan de smaak inderdaad flauw noemen. Ze zijn dan ook niet bedoeld om zonder iets te eten.. Chili saus is prima, maar helemaal lekker worden ze met een pickle (mango ginger, van prya=verkrijgbaar in Nederland en niet al te pittig een echte aanrader!), chutney of mijn favoriet: pinda massala poeder met een tipje ghee (beide zelfgemaakt). Heerlijk!

    Weet niet waar je woont...maar als je ze een keer wil komen proberen ben je van harte welkom! Ben nog op zoek naar een manier om ze in een "gewone Nederlandse" keuken te maken...maar ik denk dat muffinvormpjes te dik en te hoog zijn. De idli vorm is maar 1 cm dik en puft een beetje op tot een klein rond koekje van ongeveer 2 cm dik.

    Lijkt me leuk als je langskomt!
    Groetjes en succes met je ontdekkingstochten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marloes: leuk om te horen van een mede-kookfanaat!

    BeantwoordenVerwijderen