Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

27 september 2007

Spaghetti met snappelsaus

Wanneer ik thuis kom van werken, ben ik gewoon moe! Ik wil zitten, verstand op nul, meestal iets onderhoudends op tv kijken en lekker eten. En hoezeer het lichaam ook altijd lijkt te snakken naar vet en suiker; rationeel geef ik de voorkeur aan vitaminen en vezels. Maar de hoeveelheid bruikbare energie voor koken is gewoonlijk tot een minimum beperkt, dus moet het doordeweekse diner snel, simpel en tóch gezond zijn. En voedzaam, zodat je de rest van de avond niets anders meer nodig hebt dan een paar koppen hete thee...

Deze lekkere lichte spaghetti schotel is simpel genoeg in elkaar te prutsen, áls je maar een oven hebt! Schil een pastinaak, een zoete aardappel en snijd in stukken. Verdeel deze met gesneden tenen knoflook (2 of 3) en ringetjes (rode) ui over een ovenschaal en besprenkel met olijfolie, balsamico azijn en basterdsuiker. Beetje door elkaar husselen en bedekt met aluminiumfolie een half uurtje de oven in. Ik heb nog wortels en prei liggen, dus die gaan er ook bij.

Uit de oven komen heerlijk geurende, lichtgezoete groenten, die met wat gekookte volkoren (!) spaghetti en rucola al een prima diner vormen. Een handje (geroosterde) pijnboompitten erover, wat blaadjes munt of basilicum en een sausje van ingekookte sinaasappelsap (1 sinaasappel uitpersen en evt. met vruchtvlees op laag vuur inkoken met een eetlepel gedroogde oregano of munt). Superlekker!! En vooral tjokvol groente.

Ik heb altijd al gevonden dat 'sinaasappel' gewoon een véél te lang woord is. Wanneer je deze citrusvrucht een 'snappel' zou noemen, begrijpt toch ook iedereen waar je het over hebt?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten