Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 september 2007

Stroopwafels bakken

Stroopwafels zijn schijnbaar een Goudse vinding uit 1784, maar smaken nog altijd goed. Op bijna elke markt in Nederland is een stroopwafelkraam te vinden (meestal met roodwit geblokte 'gordijntjes') waar normale, mini-en superstroopwafels verkocht worden. De restjes gebakken deeg worden verkocht in een puntzak als 'koekkruimels' en vinden daarmee grif aftrek bij met name scholieren. Wie heeft zich niet bij tijden gelaafd aan de lekkernij, zonder zich te realiseren deel uit te maken van een uniek stukje Hollands erfgoed?! Stroopwafels zijn natuurlijk ook gewoon in de winkel te koop, maar dan prefereer ik eigenlijk de stroopkoek, die is nóg knapperiger en kruimeliger!
Maar stroopwafels zijn ook eenvoudig zelf te maken. Het enige onmisbare 'bestanddeel' is een wafelijzer (of een tostiapparaat met stroopwafelplaten), maar tegenwoordig vind je dergelijke apparaten soms op een rommelmarkt of de tweedehandswinkel. Of je bietst degene uit je moeders kast...

Een ander stroopwafelrecept vind je hier. In dit recept gebruikt men gist in het deeg (in het originele recept wordt weliswaar géén gist gebruikt, maar ik moet zeggen dat mijn wafels niet heel makkelijk open te snijden waren, maar ik bakte en sneed dan ook in mijn eentje: veel werk tegelijkertijd!).

De stroopwafel smaakt wel PRECIES zoals de gekochte. Echt precies!! HEEL GOED GESLAAGD dus, al zeg ik het zelf. Voordeel van zelf stroopwafels bakken is ook, dat je meteen een portie koekkruimels hebt, want zéker niet elke wafel lukt even goed. En ook niet elke wafel is even goed open te snijden, of is al afgekoeld eer je met je mes aan het opensnijden begint; en dat levert dan nog meer koekkruimels op. Maar omdat het bakken, snijden en smeren (en ondertussen door de stroop roeren) nogal een intensief werkje is en binnen geen tijd het hele aanrecht verandert in één grote muggenplakstrip, vind ik het na deze portie deeg (levert zo'n tien wafels) wel mooi geweest. En dat komt dan weer goed uit, anders ga je toch alleen maar de rest van de avond stroopwafels zitten eten... (tenzij je er deze soufflé van bakt:)



23 opmerkingen:

  1. Leuk, zelf stroopwafels maken!
    Maar ik kan geen wafelijzer vinden die ook stroopwafels kan bakken ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beste sneksuiltje,
      bemoei je er niet mee.
      gr. anoniem 234

      Verwijderen
  2. Volgens mij moet je een tosti-ijzer hebben waarin je stroopwafelplaten kunt klikken (worden meegeleverd). Even navragen bij de Mediamarkt (oid)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is zeer goed mogelijk om stroopwafels zelf te bakken.
    Maar voor een echt lekkere en knapperige stroopwafel te kunnen bakken heb ook echt een goed stroopwafel ijzer nodig,en die zijn echt niet goedkoop!
    Ik ben al jaren stroopwafelbakker op de markt,en nog steeds moet ik goed opletten om een goed en constant product te leveren.
    Ik wens iedereen veel plezier met het bakken van stroopwafels! TIP ! je moet zorgen dat je op een hoge temp 230 graden bakt en de wafel direct kokend heet doorsnijden niet even wachten dus !!!!! Groeten van Adrie van Laarhoven van de HOLLANDSE STROOPWAFEL KRAAM !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Adrie, je bericht is al ruim twee jaar oud, maar ik wil graag met je in contact komen. Ik zoek informatie over professioneel stroopwafel-bakken. Het lijkt me wel een idee om dat in Frankrijk te gaan doen. Graag tot mails! nynke.groenewegen@wanadoo.fr

      Verwijderen
  4. of gewoon in een koekenpan ??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga het proberen met een oublie ijzer...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De cloer 261 en 285 zijn de enige oublie ijzers waarmee je ook stroopwafels kunt bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook de cloer 271 is geschikt voor stroopwafels.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ze vandaag gemaakt met de cloer 261.Even een probleempje gehad omdat ze heet doorgesneden moeten worden. De oplossing was voor mij de wafel op een platte plank leggen en met een theedoek bovenop de wafel (voorkomt hand verbranden) met een mes de wafel doorsnijden.Ging erg makkelijk.De wafels waren geweldig, ook mijn vrienden vonden ze goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hebben de stroopwafels die gemaakt worden met een cloer 261 wel de echte stroopwafel structuur? M.a.w zien ze er gelijk uit met de stroopwafels die je in de winkel kunt kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker al die stroop wafels!! Vraagje, weet iemand toevallig hoeveel stroopwafels je ongeveer per 10 min kunt bakken met een cloer 261?
    Groetjes Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik woon in het buitenland en heb net de cloer 261 in huis. Ga het komend weekend proberen. Hoe lang kan je ze bewaren nadat je ze gebakken hebt. Die uIt de supermarkt bevatten vast houdbaarheid ingredienten? De vorm van de cloer 261 ziet er veel groter uit dan de gewone wafels bij jullie ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ben benieuwd, Truus. Op je vragen heb ik als leek geen antwoord, behalve dat de stroopwafels niet lang houdbaar zijn want véél te lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb een gewoon wafel ijzer kan het daar ook mee?? Deze heeft natuurlijk een andere structuur....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik denk dat jij vindt dat stroopwafels overal in Nederland verkrijgbaar zijn op markten, omdat ik besef dat ik in Limburg woon, waar jij denkt dat iedereen in Holland woont die in Nederland woont, omdat ik geen stroopwafelkramen ken in Limburg, waar ik denk dat ik in Nederland woon, ook al vind jij van niet omdat je denkt dat Limburgers in het buitenland wonen omdat zij anders zijn dan hoort volgens Nederlanders die in Holland wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hemeltje, mignonnie, wat maak jij je druk ! En bedoel je dan een limburger in Nederland of een limburger in België ? ;)
    Om het even waar je woont, stroopwafels zijn overal een lekkernij.
    Dank je Anzj, voor het goeie recept. Gewoon het lezen al ervan doet me watertanden. Njammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb ook een cloer 261. Het recept geprobeerd. De smaak was perfect. Alleen ik kreeg de wafels niet doorgesneden. Mijn wafels leken wel te dun. Kan het zijn dat ik het ijzer te stevig op elkaar heb gedrukt?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nou mensen, ik moet eerst even op internet kijken wat een cloer 261 is.

    Tot mijn stommen verbazing, zag ik dat ik het zelfde apparaat in huis heb.
    Ik heb namelijk de KH 1123 van Bifinett het oude merk van Lidl tevens zag ik op de site van een dealer van cloer dat deze apparaten geschikt zijn voor het maken van stroopwafels
    Het zou er handig zijn als de fabrikanten dit ook aangeven in hun T gegevens dan hoeven wij niet zo te zoeken.

    Ik heb het recept uitgeprobeerd met KH 1123 het ging perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het beste is, bij het bakken van stroopwafels, Zeeuwse (slappe bloem) te gebruiken, hoe zonniger het klimaat hoe minder geschikt de bloem is (bloem uit bijvoorbeeld Florida is sowieso niet geschikt, maar ook in Frankrijk is het klimaat al te goed).
    Slappe bloem zorgt er namelijk voor dat de wafel slap is en makkelijk doorgesneden kan worden.
    Dat heb ik me iig laten vertellen door een handelaar in grondstoffen voor stroopwafels hier uit Gouda.
    mvg J. Geurts

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gewoon de goedkoopste bloem gebruiken
    temp op 220 gr tijd 1 min 40
    groeten alex

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste Allen.

    De berichten die ik hier zie zijn van even geleden.

    Ik hoop dat iemand ze nog leest.

    De link naar het recept voor de stroopwafels die met gist zijn bereid werkt niet.

    Kan iemand mij het recept sturen?

    Ik woon nu in zuidamerika en ben op zoek naar bruine suiker maar deze kan ik niet vinden.

    Iemand een idee?

    Met vriendelijke groeten,

    Sebastiaan Drabbe

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beste Allen.

    De berichten die ik hier zie zijn van even geleden.

    Ik hoop dat iemand ze nog leest.

    De link naar het recept voor de stroopwafels die met gist zijn bereid werkt niet.

    Kan iemand mij het recept sturen?

    Ik woon nu in zuidamerika en ben op zoek naar bruine suiker maar deze kan ik niet vinden.

    Iemand een idee?

    Met vriendelijke groeten,

    Sebastiaan Drabbe

    bas@cipo.nl

    BeantwoordenVerwijderen