Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 september 2007

Zelf yoghurt maken

Volgens Jamie Oliver kun je heel eenvoudig zelf yoghurt maken ("easypeasy"). Zelf heb ik het inmiddels wel een beetje gehad met Jamie en zijn "easypeasy", vooral wanneer ik zijn commerciële gehoereer zelfs in mijn dagelijkse supermarkt tegenkom; in de vorm van Jamie kruiden, Jamie snijplank, Jamie kommetjes en Jamie 'schudvijzel'. Maar oké, in het 'zelf yoghurt maken' ben ik eventueel wel geïnteresseerd:

1 liter (volle?!) melk koken tot het langs de rand borrelt
ca. 20 minuten laten afkoelen in een grote schaal
500g normale yoghurt erdoorheen roeren
bedekken met aluminiumfolie
en een hele dag in de koelkast laten staan

That's it?
Tja, als je een zgn. moedercultuur hebt, kun je behalve yoghurt ook wel zelf azijn maken (van restjes wijn bv, die je met de moedercultuur in een groot vat -o.i.d.- giet om te rijpen tot azijn). En is dat niet hetzelfde principe als waar zuurdesembrood op gebaseerd is?
Op rommelmarkten zie ik wel eens een 'yoghurtmaker' staan, een typisch jaren '70 huishoudelijk apparaat. Er ís een reden dat je zoiets bijna niet meer in de detailhandel kan verkrijgen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten