Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 oktober 2007

Herfstlasagne van rode biet

Door de continue aanwezigheid van rode biet in ons huishouden, raakte ik geïnspireerd tot het maken van een lasagne met plakken gekookte rode biet in plaats van lasagnebladen.
Bereid ten eerste een bechamelsaus:

Mijn bechamelsaus lukte wonderwel en ik verkreeg met bovenstaand recept een romige, egale saus. Te gebruiken als basissaus, waaraan enkel nog ingrediënten naar smaak hoeven worden toegevoegd, zoals verse gehakte kruiden, garnaaltjes, (room)kaas, etc. Ik besluit echter voor een simpele melksaus in combinatie met de rode biet en laat de bechamelsaus voor wat het is.

Snijd 300g kipfilet in stukken en bak deze in 2el olie rondom goudbruin. Voeg 1 gesnipperde grote ui, 1tl gemberpoeder, 1/2tl kaneel, 1el balsamicoazijn, 2 gesnipperde teentjes knoflook en zout en peper naar smaak toe. Onder af en toe roeren de ui zacht laten worden. Ondertussen 250g pompoen schillen en in stukken snijden. Deze, met de zaadlijsten verwijderd, blancheren.
De gekookte rode biet in dunne plakken snijden.

Schik in een grote ovenschaal een eerste laag van stukken kip en pompoen. Ik heb nog verse basilicum en verdeel blaadjes over de schotel. Bouw de lasagne naar keuze verder op, laag voor laag vormend met de ingrediënten. Om een kurkdroge lasagne te voorkomen, gaat bij elke laag ook bechamelsaus.
Verder een laag van rauwe bloemkool en gepelde walnoten en tussenlaags komen steeds plakken rode biet. Ik eindig met de laatste krootjes en strijk het restant saus over de bovenkant uit. Ik twijfel nog over een knapperige toplaag van paneermeel en geraspte kaas (met kleine stukjes boter erover), maar ik vind kaas níet de meest geslaagde combi met biet.

Vega? Kip weglaten of vervangen door noten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten