Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

01 november 2007

De Auchan te Lille (Fr.)

Volgens het strikt door mij bijgehouden kasboek had ik een surplus van €231,- voor de maand oktober en ik besloot mezelf hiervan op de laatste dag van de maand eens goed te gaan verwennen. Aangezien 31 oktober mijn vrije woensdag betrof, toog ik naar Lille (lees: Roncq) om aldaar in de hypermarché die de Auchan heet, eens rond te kijken (lees: abnormaal in te slaan).
Grote vreugde, toen bleek dat er juist díe dag voor diverse produkten (o.a. de door mij geliefde Tonigencyl) een "2 halen 1 betalen" actie was gestart (véél betere aanbieding dan de €0,10kortingsbonnen die ik van de Colruyt krijg thuisgestuurd...); omdat de Auchan 25 jaar bestaat. Ik viel dus mooi met mijn neus in de boter (en wát veel boter is het):

Nou is de route naar de Auchan vanaf Gent geen moeilijke. Je rijdt richting Kortrijk (Courtraie), steekt de Franse grens over (eindelijk zijn ze dan ook hier de douaneposten aan het slopen) en neemt daarna de eerste afslag (b) richting centre commercial. Een kleine veertig minuten van huisdeur tot winkelwagen. De hypermarché is met recht een hýpermarché. Één gang is 30 meter lang en zo'n 2,5 meter breed. Ik ben opgehouden met het tellen van het aantal gangen. Maar trek voor een 'vluchtig rondje' langs de meeste produkten maar gerust anderhalf uur uit, want deze supermarkt is GROOT. Alleen al de schier oneindige hoeveelheid deodorants doet je verstommen, en het is moeilijk niet jezelf te verliezen in dit consumenten-utopia (open van maandag tot en met zaterdag: 8.30 - 22.00).

Bijna altijd koop ik een 'baguette viennoise', een stokbrood van briochedeeg, voor €0,85. Lekker! Maar er is hier ook genoeg vreemds om je aan te vergapen. Bijvoorbeeld de wijnafdeling; bijna drie gangen vol, inclusief kisten wijn én wijnkoeling (met flessen die aftikken op €150,- per stuk). Waarvan ook nog eens één hele kant compleet gewijd aan champagnes... En dat is nog exclusief de sterke dranken en de softdrinks. Overigens zie je hier geregeld mensen lopen met karren vol water, omdat bijna nergens de flessen mineraalwater zó goedkoop zijn (8l voor €2,59). Mensen met karren vol cola zie je ook, want daarvoor geldt nagenoeg hetzelfde.

Verder vele soorten pasta's (zoals een hele rare gegrillde pasta), geïmporteerde produkten (Maggi bouillon voor tajine), goede koopjes (een pouche smakelijke groene olijven mét pit voor nog geen euro) en niet te vergeten de talrijke lokale specialiteiten op de versafdelingen (kazen, vleeswaren, wild, yoghurt, paté). Ik ben alleen niet zo heel erg enthousiast over het groente en fruit; te duur en te doorsnee. Wel veel gedroogde zuidvruchten. Aanrader uit de diepvries: litchisorbet.
Inclusief de aanschaf van 7,87kg Persil wasmiddel met marseillezeep en amandelextract hield ik tóch nog meer dan de helft van mijn surplus over om braaf in een pensioenfonds te storten. Zodat ik later ook nog dergelijke tripjes kan maken...


1 opmerking: