Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 november 2007

Niet míjn moeder, maar wel de ónze!!

Ik heb een nieuw kookboek. Vandaag gekocht (€29,95). En ik ben er SUPER blij mee!! Ik ben er eigenlijk nogal "verguld" mee zelfs (en ik hoop, hoop, hoop dat er ook een "De keuken van ons moeder; het culinair erfgoed van Néderland" uitgave is; en anders ga ik vanaf nu de uitgever hierover aanschrijven):

Daar waar Nederland en België massaal de sinds kort vertaalde Zilverenlepel (Italiaanse kookbijbel) aanschaffen, om toch óók maar deelgenoot te mogen zijn van de geheimen van de authentiek Italiaanse keuken, zouden we met z'n allen bijkans vergeten dat we zélf ook een culinair erfgoed hebben. Een door de jaren heen verworven keuken, die gebruik maakt van wat in onze eigen kikkerlandjes voorhanden is (koolraap en lof, schorseneren en prei). Saai, natuurlijk; stamppot en waterzooi, maar stiekem... Hebben gerechten als Orloffgebraad, paling-in-'t-groen, huts(e)pot, andijviestamppot, snert en stoofvlees niet immers, behalve de smaak van vroeger, ook de herinnering aan een leven lang werken en vechten om de landen te worden die we nú zijn, in zich?! In dít kookboek zijn 40 Vlaamse en Waalse moeders aan het woord en zij geven hun 120 beste recepten prijs; van mattetaarten tot Aalsterse vlaai, van potjesvlees tot lamsnavarin. Vaderlandse geschiedenis in culinaire boekvorm: wát een prachtig eerbetoon aan alle moeders (en hun moeders).

Dit boek is 3 november j.l. in Amsterdam uitgeroepen tot (het eerste) Kookboek van het Jaar, nederlandstalig. Terecht!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten