Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

29 december 2007

Gebakken griesmeelpunten met druivensalsa

De kast moet leeg. De kast moet eigenlijk altíjd leeg, met name omdat ik zo dol ben op rondkijken in supermarkten en bijna nooit met lege handen thuiskom. Waardoor er altijd wel iets achter in de voorraadkast terechtkomt, waarvan ik na enkele maanden het bestaan niet meer vermoedde. Dus de kast moet leeg. Dit keer: griesmeel (en eigenlijk laat de melk qua versheid ook te wensen over).

Voor het dessert van vandaag kook ik acht keer zoveel melk als griesmeel met een flinke lepel honing tot een stevige griesmeelbrij. Wat vervolgens in een diep bord wordt uitgegoten en daar lekker snel opstijft (niet eens in de koelkast, maar gewoon op het aanrecht; het is namelijk vakantie en ik ben ondertussen mijn computer aan het ordenen, dus het koken gaat even 'snel snel'). Gedroogde abrikozen in reepjes snijden en in heet water wellen, druifjes halveren (blauwe en witte druiven, voor maximaal kleureffect) en al dit fruit met gembersiroop mengen.
En dan komt het: ik moet de griesmeelpudding in stukken snijden en deze bakken. Nietsvermoedend plaats ik vier stukken in de hete olie in een koekenpan. Pas wanneer ik de griesmeel omdraai, ontdek ik dat pudding bakken wéér onmogelijk blijkt. Zoals op het middelste punt te zien is voor héél oplettende kijkers (zie foto); het bruingebakken toplaagje dat aan de pan bleef plakken is vakkundig teruglegt óp de griesmeel. Verder raad ik aan: rijpe druiven. De gemberhoning combinatie met de korrelige (bijna couscous- ervaring) griesmeel is wél een hit.

Voor dit dessert (4p) was slechts 50g griesmeel nodig. Zo schiet het niet op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten