Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

26 april 2008

Pittige scholrolletjes

Voor de picknick van vandaag heb ik ook deze gevulde schol- rolletjes gemaakt:

Nou is schol sowieso terug in de winkel, na een korte visstop in verband met de paartijd. Schol is stevige vis en dus perfect om op te rollen (maar niet zo perfect om een prikkertje doorheen te steken; ík krijg dat ding niet door het velletje heen zonder alle wortelvulling eruit te duwen, dus ik heb ze gegaard zonder prikkertje). Het bijzondere aan dit recept is de pittige vulling van wortelmousse. En pittig is géén understatement, want de cayennepeper in combinatie met een groen pepertje, gemalen koriander en karwij (die twee laatste in plaats van komijn), paprika-en gemberpoeder, citroensap én een uitje maken van de zoete worteltjes een prikkelend geheel. Zó zelfs, dat ik een scheutje ahornsiroop aan het mengsel toevoeg. De hele mix wordt gepureerd en hiermee worden in de lengte gehalveerde scholfilets bestreken (die ook nog eens met zout en peper afgekruid worden: píttig). Garen in een ovenschaal met een bodempje sherry.

Waar smaken ze naar? Nou, het valt nog mee met de 'vissigheid', omdat de wortelvulling zo heerlijk pittig is. En dan níet op een help-ik-brand-mijn-mond-manier (want daar houd ik niet van)! De cayennepeper is, denk ik, onmisbaar in het geheel en combineert uitstekend met het citroenzuur en de andere kruiden. De schol heerlijk zacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten