Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

04 augustus 2008

Gevulde kalfsborst... eh... lapjes

Vrij naïef stapte ik op donderdagavond na het werk een willekeurige (grotere) supermarkt in, omdat ik wel even kalfsborst ging kopen. Dan zou ik best aan de supermarktslager kunnen vragen of hij die kalfsborst even 'envelop' in wilde snijden, zoals het door mij uitgekozen recept dicteerde. Ik had namelijk bedacht dat ik mijn zieke moedertje ging verrassen met een heerlijk lapje mals kalfsvlees, 'kant-en-klaar' door mij voorgebraden en uiteraard gevuld met een smakelijke cantharellenvulling.
Gróót was dan ook mijn verbazing toen ik überhaupt geen kalfsvlees in de desbetreffende supermarkt aantrof, laat staan kalfsbórst. En ook de daaropvolgende supermarkt kon mij niet uit de brand helpen. Belgische supermarkten, Nederlandse slagers, Belgische slagers, enfin, een hele dag bellen en zoeken later (toen duidelijk werd dat het een stuk vlees betreft wat dúidelijk van tevoren besteld dient te worden bij een getrouwe leverancier) slaagde mijn lief erin bij Aula (nota bene!) lapjes kalfsvlees te bemachtigen (aan een steigerende €22,00 per kilo) en kon -alweer na het werk- met het grote braadfestijn worden aangevangen:

Gehakt werd vermengd met gebakken cantharellen, uitje en knoflook; een eitje, broodkruim (lees: paneermeel), oester- zwammen en verse salie. Mmm, ruikt al goed. Van dit mengsel worstjes gekneed en die in lapjes kalfsvlees gerold. De rolletjes (de eerste twee heb ik ingebonden, maar van dat concept ben ik al snel afgestapt) aangebakken in zacht ganzenvet en daarna met behulp van kalfsfond, nóg een gesnipperd uitje en in plakjes gesneden kastanjechampignons van het achtergebleven bakvet een smakelijk justje (sjuutje?) getoverd. Uiteraard zoals het hoort tot krachtige smaakintensiteit ingekookt en gebonden met een aardappelzetmeelpapje en misschien een klein scheutje room.

De restanten gehaktvulling werden tot balletjes gedraaid en die gingen ook de hete pan in. Waardoor ik een Kookado verkreeg van een zestal kalfsrolletjes én een bakje saus cq. gehaktballetjes. Daar kun je toch mee aankomen, dunkt mij. En gelukkig waren er nog twee rolletjes over voor ons eigen diner de volgende dag (met wilde rijst en verse spekbonen): de gekoelde rolletjes opnieuw even bruin aanbakken, afblussen met wat kalfsfond en water, flinke lepel saus en gesneden paddenstoelen erbij en door-en-door warm laten worden. Érg lekker!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten