Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

04 februari 2009

Niet ècht een bar, maar wél echte mezze!!

Alleen even terug in Gent ploeter ik me door de laatste soldenkoopjes heen (vangt bijna klokslag op 1, eh 2, januari aan en eindigt de 31e; hetzelfde geldt straks voor de maand juli; de uitverkoop in België is wettelijk aan regels gebonden). Ik moest nog wat dingen regelen en maak van de gelegenheid gebruik om nostalgisch door de prachtige stad te dwalen. Maar dan heb ik honger en ik weet ook al precies wáár ik wil eten: Mezze-Bar (Oudburg 31, Gent).

Het maakt míj niet uit wie er geschiedkundig het eerste was met de hapjes op tafel, de Spanjaarden (tapas) of de Turken (mezze), het doel is hetzelfde: diversiteit en smaak. Ik kies een tafel aan het raam, waardoor ik wél zicht heb op buiten, maar door een zevental oversized planten heeft buiten nauwelijks zicht op mij. Oudburg is sowieso een leuke winkelstraat (goed café: "Het oeverloze eiland"), maar dat is niet voor nu.
Ik overweeg vier mezzes van de kaart te kiezen (€10,00; 1 mezze voor €3,00), maar vrees dit in mijn eentje allemaal niet op te kunnen. De vegetarische mezze (€9,00) blijkt dé oplossing: alles in éénpersoonsformaat! Dat wil echter niet zeggen dat de pide en de olijven óók in bescheiden hoeveelheden worden aangeleverd: er is rúim genoeg voor mij. Op het bord twee verse börek', twee 'loempiaatjes en zeven bolletjes meze. Verder humus, tzatziki, rode kool, een gevuld wijnblad en rauwkost (met daaronder nog een flink blok feta). De dressing is op yoghurtbasis en bijna elke hap is even smakelijk, met name de tzatziki en de pittige rode mezze (die gefrituurde dingetjes heb ik natuurlijk allang op: vet equals lekker!
Geen wonder dat Turken bij verre hét volk is dat het meeste brood (ekmek) verorbert; met zulke verrukkelijke smeerseltjes. Jammer alleen, dat er geen Turkse popmuziek wordt gedraaid, in plaats van die standaard 'Café del Mar' cd... Geopend van 12-14 en van 17-24; op zon-en feestdagen doorlopend open. Recensie van de Zone09 (hier).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten