Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 maart 2009

Appelbavarois met kruidkoek

Afgelopen week was ik jarig. Jeuj! Wat altijd een góede reden is om taarten te bakken! Dit keer mocht ik drie keer aan de bak: één taart voor visite thuis en twéé taarten om te trakteren op de twee werk- plekken die ik momenteel rijk ben. En aangezien ik taarten bakken érrug leuk vind, was ik per definitie al in mijn nopjes.

Voor thuis had ik mijn zinnen gezet op een beetje oubollig ogende appelbavarois met kruidkoek, een recept uit een Tip van 1996 (te laat bedacht ik me dat ik eigenlijk spekkoek had willen gebruiken voor de taartrand, maar goed). Wist ik veel dat ik zúlke hoge ogen zou gooien met deze taart. Ik was denk ik de enige die niet totaal van de smaak verrukt was:

Waar ik wél verrukt van was, was de verrukkelijk geurende kruid- koekvla, die eenvoudig door mij in elkaar werd geklopt door 0,5l melk op te koken en hier - van het vuur af - 100g verkruimelde Friese kruidkoekreep (3 repen €0,49) in op te lossen. Al roerend enkele lepels warme kruidkoekmelk bij 5 losgeklopte eierdooiers schenken, dan àlle melk door het dooiermengsel kloppen en de hele zut terug in de pan om te verwarmen tot de melk indikt tot custard. Vanaf het moment dat de kruidkoek in de melk is opge- lost, ruikt het geheel naar speculaaskruiden en decembermaand. Héérlijk! Gelatine in de vla oplossen (5 blaadjes) en er opgeklopte slagroom doorheen spatelen: voilà, bavarois.
Dit is dan de basis van een taart die verder bestaat uit een rand van kruidkoekrepen (in totaal heb je twee repen uit een verpak- king van drie nodig). Door de kruidige custard gaan verder nog citroenzest en in siroop gekookte appelblokjes en het geheel wordt (omkeertaart) gedecoreerd met eveneens in siroop ge- kookte appelschijven en cacaopoeder. De resterende suikersiroop kook ik in tot appelsausje, dat ik vervolgens vergeet...

De taart was, zoals mijn moeder treffend zei: "Weer eens wat anders dan anders." (maar ik kan het ook verkeerd hebben ver- staan, want ze was ondertussen haar bord aan het aflikken).
Zachte romige appelbavarois met kruidige koekrand en malse fruitstukjes. Door de gelatine nog heel aardig te snijden, maar feitelijk eveneens geschikt als dessert (in een glaasje). Het gemis aan knapperigheid zou gecompenseerd kunnen worden door een garnering van bv brésilienne en ik zou een volgende keer, inder- daad, nog extra kruiden (5spice, kaneel, nootmuskaat, kaneel, piment of anijs) aan de kruidkoekvla toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten