Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 maart 2009

Mini-quiches in zelfgemaakte pasteibakjes

Een indrukwekkend maar vooral lékker hapje komt meestal in de vorm van 'iets met bladerdeeg'. Luchtig, boterig, krokant: mmm. Ik wilde kleine hapjes hebben voor de zondagmiddagborrel bij ons thuis, maar wilde dúidelijk wel mée borrelen en aangezien je quiche zowel warm als koud kunt eten, besloot ik tot deze mini-quiches. En dan dus niet zo'n grote Jos Poell pasteibak, want dàt is meteen weer een hele maaltijd! Maar wáár koop je op een doorsnee zaterdagnamiddag nog even snel kant-en-klare mini- pasteibakjes?? Nergens! Maar je kan ze vast wel zelf maken, hoewel ik dàn wél kant-en-klaar diepvriesbladerdeeg uit de winkel meeneem.
Enkele plakjes laten ontdooien en er dan, zo precies mogelijk, zo veel mogelijk driehoekjes (rondjes, vierkantjes ... kerstbomen) uit steken van het gewenste formaat. Uit de helft van de driehoekjes een kleinere driehoek steken en deze deegranden op de andere driehoekjes leggen. Het bladerdeeg bestrijken met losgeklopte eierdooier en op bakpapier in een voorverwarmde oven afbakken. De kleinste driehoekjes kunnen natuurlijk met sesamzaad, maan- zaad, oregano (o.i.d.) bestrooid worden; zodat ze afgebakken als kleine snacks dienen (hele kleine snacks).
Trail and error: het maakt schijnbaar niet uit of je één of twee deegranden op de onderste deegdrie- hoek legt (L:3, R:2); de uiteindelijke pasteibakjes zullen ongeveer even groot opbakken.

De deegbakjes vullen met geblancheerde sjalot en een mengsel van ei, kruiden, room en kaas (in verband met de aanwezigheid van enkele vegetariërs neem ik zalm in plaats van spekjes) en bakken. Sjiek!

3 opmerkingen:

  1. leuk..:), ga ik proberen

    PS: Ze moeten een aparte naam verzinnen voor visetende vegetariers..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. visetariers is misschien wel een goeie??!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind 'visetariërs' een héle goede suggestie!

    BeantwoordenVerwijderen