Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 september 2009

Kletskoppen incognito

Dat koekjes bakken bevalt me wel en dus maak ik voor 'n vriendin met serieus liefdesverdriet zoete koekjes om op te knabbelen tij- dens een goed gesprek. Met honing en zachte boter. Uit Koekje.

Nou is honing afmeten niet mijn sterkste punt (van wie wel?) en helemaal lastig wordt het als je eerst de boter met overmatig veel poedersuiker romig moet roeren om dáár dan die 75g honing bij te doen. Er zit niks anders op dan de hele bak op de weegschaal en dan maar goed mikken. Beetje zout en amandelpoeder erbij (in plaats van gemalen hazel- noten; noten zijn noten in dit geval) plus bloem en uurtje in de koelkast. So far so easy.
Op een flink bebloemd aanrecht is de suikerige lap makkelijk uit te rollen en ik steek hier volgens recept koekjes uit die tien minuutjes de warme oven ingaan. Er komt één aaneengesmolten stuk korrel- karamel uit. Het ruikt héérlijk, dat wel, maar het resultaat (honingkoekbrokken) is toch niet helemaal wat ik voor ogen had. Lichting twee gaat verder uit elkaar op de bakplaat, maar wat mij betreft is dit een balletjes-deeg-op-de- plaat-kwak-recept en dat laatste blijkt het beste te werken. Met een half hazel- nootje erop blijken de honingkoekjes nog het meest te lijken op kletskoppen. Ze smaken ook héél erg krokant en zoet zoals kletskoppen (niet met een duide- lijke honingsmaak, helaas). Dus dit zijn gewoon kletskoppen! Leuk om te zien hoe de deegbolletjes in de oven transformeren van deeg naar bubbelend suikerspul om vervolgens op het koele aanrecht te veranderen van slappe suikerbubbels naar knapperige kletskop! Een heus kinderkoekjesbakrecept. lijkt mij.

(update 11-10-2009)
Kinderen van 4 en 6 hebben schijnbaar helemaal niet het geduld om voor de oven te kijken naar de transformatie van deeg naar koekje. En schijnbaar moeten enthousiaste tantes ook géén ka- rakteristieke heidehoning voor het deeg gebruiken, want dan smaken de koekjes véél te veel naar honing en niet alle kindjes lusten dat... Kindjes willen gewoon lekker kliederen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten