Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 september 2009

Semur bola daging

Lekkere rundergehaktballetjes in pittigzoete kecapsaus; dát was de bedoeling. Feitelijk wilde ik proberen de ballen van tante Lien na te maken, maar ik had moeten weten dat je voor de ballen van tante Lien gewoon naar tante Lien moet! Nee, ík plukte een recept van internet en ging aan de slag met gehakt en aardappelpuree.


Op zich krijg je een práchtig mengsel als je 1kilo rundergehakt met verse aardappelpuree van 500g geschilde aardappelen, ½tl noot- muskaat en 1tl gemalen witte peper mengt. Aanvankelijk vind ik dan ook dat ik zo lek- ker authentiek Indisch bezig ben, met mijn aardappelgehakt. Een bak vol veelbeloven- de luchtige heerlijkheid. Balletjes draaien gaat fantástisch, tot ik deze bruin probeer te bakken in een pan met bruisende boter. Want ze vallen subiet uit elkaar. Ellende! Ik draai weer balletjes en rol deze eerst door bloem: zelfde probleem. Ik draai opnieuw balletjes (ja, ook van het halfgebakken gehakt) en leg deze op bakpapier in een hete oven: zelfde probleem. Uiteindelijk krijg ik het voor elkaar (soort van); als ik de ballen één voor één eerst helemaal bruin en krokant laat worden alvorens ze in de pan te keren. Dit was de laatste keer dat ik aardappelpuree toevoegde, dus!
De ketjapsaus is dan weer wél zeer geslaagd:

Recept
Fruit 6 sjalotten in plakjes met 5 fijngehakte tenen knoflook aan in een weinig warme zon- nebloemolie. Voeg 500ml wa- ter, 6el kecap manis, 1 salamblad (of laurier), 1tl zout, zeven kruidnagelen, 1 gekneusde stengel sereh en 2 tomaten in partjes toe (ik neem de vrije hand en voeg daar nog 2tl vloeibare gula djawa, 1tl kerriepoeder, ½tl kaneel, 1 volle tl geroosterde en fijngemalen korianderzaad en 1tl idem komijn). Laat de saus op middelhoog vuur inkoken gedurende een minuut of tien, tot een dikke saus ontstaat. Warm de gehaktballetjes de laatste minuten mee in de saus en serveer.

De balletjes werden gegeten met snijbonenstamppot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten