Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 oktober 2009

Marokkaanse supermarkten

Een ongewenst gevalletje 'turistica' belette mij de laatste dag in Casa- blanca ervan om (met de taxi) een tripje richting hypermarché (Métro achter Ibis Hotel Sidi Maarouf; of Marjane Californie daar in de buurt) te ondernemen. Had ik geweten dat ik mijn laatste dirhams níet op het vliegveld weg kon taxfreeshoppen (omdat je daar alleen met euro's kan betalen; beláchelijk!), had ik mijn zieke zelf misschien met wat ge- veinsde bravoure tóch in een voertuig gezet. Maar een supermarkt in den vreemde ben ik uiteraard wel in geweest. Al was de eerste ervaring in een filiaal van Acima (Av. Mohammed-Abdelkarim-el- Khattabi, Gueliz) er één om niet te vergeten: geen onbeschimmel- de tomaat te vinden in een stelling van driehoog. Wat dat betreft kom je voor het eten van 'vers' groente en fruit niet veel verder dan de ingepakte veiligheid van een banaan. Over de vleesafdeling zal ik het maar helemaal niet hebben.
De Aswak Assalam aan de Blvd.du11Janvier (Marrakech) was een pak beter gesorteerd. Hier kon ik zelfs avocado's en abrikozen van goede kwaliteit kopen. Suiker hadden ze natuurlijk ook; in 2kg pak- ken, in kegelvorm, grote brokken kandij in plastic boterhamzakjes en suikerklonten (lingots) - acht normale klontjes groot. Overigens was het überhaupt geen probleem om iets van suiker (of met zoet erin) te kopen in de Marokkaanse supermarkt: snoepjes, chocola en frisdrank in legio aanwezig. Verder veel cosmetica en muk in pot. Plus yoghurt in éénpersoonszakverpak- king. Kun je er thuis lekker zelf nog wat extra suiker doorheen doen...

1 opmerking:

  1. hihi.. ik moest wel even lachen om dit stukje tekst. Voor verse tomaten en overige groenten/fruit en alle andere etenswaar moet je niet in een winkeltje wezen maar op de markt! Naar zo'n winkeltje ga je alleen in geval van nood; als je iets vergeten bent van de markt mee te nemen. Een tip voor een volgende keer.

    Caida

    BeantwoordenVerwijderen