Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

08 april 2010

Pom (tidom)

Pom is, naast een héle mooie naam, een traditioneel Surinaams ge- recht. Met de inburgering van shoarma, döner en sinds kort ook lahmacun, zouden we onze oude culinaire banden met Suriname -onterecht- welhaast vergeten. De welriekende ovenschotel met geraspte tajer wordt veel gemaakt voor feesten en partijen en is perfect geschikt om geheel naar eigen inzicht te vervaardigen en aan te passen (iets zouter, of juist iets zoeter, meer vlees, pittiger).

Héle goede pom wordt in Utrecht door Het Javaanse Meisje geser- veerd, op een broodje. Bij de aanvang van mijn eigen pomschotel probeer ik alvast de deceptie weg te slikken dat ik zelf (nog) niet zulk één heerlijkheid zal kunnen produceren, hoewel ik móet zeg- gen dat het eindproduct in esthetisch opzicht in ieder geval al veel goedkeuring kan wegdragen.

Als je even niet in aanmerking neemt dat ik eigenlijk niet zo goed tegen chilipittig kan (nog, maar je schijnt jezelf te kunnen trainen...) was dit een héél geslaagd diner. Voor ieder een bord met kluifkip in smeuïge kruidige saus. In elk opzicht geschikt om serieus je vingers bij af te likken. Voor de gelegenheid werd een streng kouseband bij de toko aangekocht die ik nou eens níet in stukjes sneed; de geblancheerde bonige slierten zijn het wat mij betreft hélemáál!

2 opmerkingen:

  1. Het ziet er lekker (en grappig:) uit.
    Alleen heeft de pom, zo te zien, wat te veel vocht. Normaal gesproken wordt de pom ook wat donkerder gebakken.
    Misschien kun je bij een volgende keer wat minder tomaten toevoegen, of wat kleinere, wat minder selderij (bv. 3 takjes), en die twee eetlepels tomaat uit blik zou ik zowiezo weglaten, evenals de knoflook, whisky en de rode peper. Zo kom je ook iets dichter bij het 'orginele recept'.
    Succes!
    p.s. In plaats van zoutvlees kun je ook in blokjes (zelf)gesneden mager rookspek gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zelf surinaams wat ik hier zie zouden mijn voorouders in hun graf draaien. Me ma vond het ook helaas niet zo geslaagd. Ik denk dat je dit recept liever echt bij een goede surinaamse kok moet volgen.. Niet vervelend bedoeld. en je kouzeband lijkt nog niet af lijkt gewoon gekookt.. minder ik zou dit recept een 4 geven. Rookspek zou ik ook sterk afraden. en de soep kip moet je niet de magere soepkip kopen maar de volle soep kip. laat het door de slager in kleinere stukjes hakken. dan geniet je beter van je pom. kleur ziet er wel goed uit maar mag een klein verbrand korstje krijgen dan lik je vingers er echt bij af..Ps. peper is niet verplicht hoor mag ook gewoon witte peper. Kleine scheutje. waarom denken mensen dat alles in de surinaamse keuken heet moet zijn???

    BeantwoordenVerwijderen