Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

07 maart 2011

Speculaaspudding

Aangezien de eerste speculaaspudding weinig tot níet succesvol was (met dit als schaamtevol resultaat), stond mijn eigenwaarde en respectabel aanzien als puddingmaker danig op het spel en dus stond mij niets anders te doen dan met angst en beven een tweede poging te ondernemen. Waarvoor ik dan dus laf dit reeds bewezen recept gebruik (uit de Wannée), maar handig de bitterkoekjes ver- vang door ambachtelijke speculaasjes. Eat that, liquid pudding!

Recept
Ontkorst 100g (oud) witbrood en scheur in stukjes. Verkruimel 225g speculaasjes (zonder amandelschaafsel). Verwarm 3dl melk in een steelpan tot tegen de kook aan en verwijder de pan van het vuur. Laat 50g boter in de melk smelten. Voeg het broodkruim en de speculaaskruimels aan de warme melk toe en laat volledig we- ken. Stamp tussentijds eventuele grote stukken fijn in de melk. Vet een puddingvorm met deksel in met boter en bestrooi met fijn paneermeel of amandelpoeder; klop het overtollige poeder eruit.
Splits 3 eieren; klop de eiwitten tot zachte pieken, voeg 20g fijne kristalsuiker toe en klop volledig stijf. Mix de eierdooiers met 30g suiker tot een lichtgele crème. Meng er de speculaasmassa door- heen en spatel de eiwitten er luchtig door. Vul de puddingvorm voor 3/4 met het deeg, sluit hermetisch af en kook de pudding 1,5 uur au-bain-marie (zorg dat het kokende water steeds tot even onder de rand van de vorm wordt aangevuld). Laat de pudding zonder deksel, uit de pan, even drogen en stort dan op een mooi bord. Serveer (met saus).

De structuur van de pudding is alvast helemaal goed; vast, schijn- baar elastisch met een klein drillerig aspect. Niet zo luchtig als bv cake, maar wel met de kenmerkende zachte smaak van cake, zéker nadat de pudding is afgekoeld. Het ding glijdt prachtig uit de vorm en oogt esthetisch fraai aan de dinertafel (en nee, dat is geen droog randje bovenop, maar amandelpoeder). Ik vind alleen de smaak dus nèt niet speculaas genoeg (terwijl ik toch echt de hoeveelheid speculaasjes ten opzichte van het oorspronkelijke recept meer dan heb verdubbeld); van mij mogen er duidelijk speculaaskruiden aan het deeg worden toegevoegd en ik zou misschien nog eerder een bastognepudding proberen met basterdsuiker. Maar mijn eer is gered..

1 opmerking:

  1. Nou het ziet er in ieder geval erg lekker uit dus dat is dan ook weer een bonus toch... Jammer dat het niet speculazerig genoeg was.. :)

    BeantwoordenVerwijderen