Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

19 december 2011

Cookiemonster Cupcakes

En het begon hiermee:
Of nee, feitelijk begon het hiermee; met de taart die D. koos voor zijn verjaardag. Hoewel hij eigenlijk eigenlijk ei-gen-lijk het aller-allerliefste cookiemonster cupcakes wilde. Die hij had gezien op het internet. Plaatje zie boven. Of dat ook kon? Please! Appeltje, eitje (toch?)
Na enig speurwerk had ik besloten gewoon cakejes te bakken (van dit supercakerecept, maar dan met blauwe kleurstof), deze te be- smeren met blauwe botercrème en ze dan door de blauwe kokos te wentelen. Oogjes erop, koekje erin, makkie (toch?).

Maar oogjes heb je schijnbaar niet zomaar. Toen wist ik nog niet dat ze bij de V&D (dure) witte chocoladepaletjes verkopen, dus ik maakte mijn eigen oogjes door dotjes gesmolten witte chocolade tussen twee vellen bakpapier hard te laten worden, om daar dan vervolgens met gesmolten melkchocolade pupillen op te maken. Niet te veel in het midden natuurlijk, want cookiemonster kijkt scheel!

En botercrème, dat weet ik al (van deze en deze poging) heb je ook niet zomaar. Gelukkig heb ik dit keer het boek van Cees Holtkamp bij de hand en ik volg zijn recept. Daarvoor boter en suiker door dooiergele, smeuïge banketbakkersroom kloppen. Lukt wonder- wel. Nog een flesje blauwe levensmiddelenkleurstof erdoorheen (knoei) en dat is dat.

Kokosrasp (100g) laat zich blijkbaar het best met veel vloeibare kleurstof kleuren (twee hele flesjes blauw uit de toko gaan er in totaal doorheen). Het stappenplan is dan als volgt: de rand van de blauwe cakejes afsnijden (cookiemonster eet wel veel koekjes maar heeft -nog- geen onderkin); de cakejes besmeren met blauwe botercrème; en bedekken met blauwe kokosrasp; een diepe snee voor de mond maken; en daar een chocolate chip cookie (een kleintje!) of een mini-stroopwafeltje in stoppen; twee oogjes op hun plek en tadáá:

Cookiemonster doet het goed. Ziet er goed uit en smaakt héérlijk.

Cookiemonsters nemen en masse de koelkast over!

En wat helemáál grappig is, is dat cookiemonster gemaakt is met flink blauwe kleurstof. Dat betekent dat vanaf hap één tong, mond én tanden blauw tot donkerblauw zijn. Genoeg om mijn collegae met tongschrapers in de weer te doen gaan. Hahaha. Maar de vriendjes van D. kan dat weinig schelen. Gróte hit!!

4 opmerkingen:

  1. Die foto uit de koelkast is GE-WEL-DIG!!! Súpergrappig ;-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ack!!! Ik ben echt gevloerd! Wat zijn ze leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er fantastisch uit! Ik vond pas ergens een foto waar het mislukte resultaat stond van iemand die ze had proberen te bakken, maar bij wie ze mislukt waren. Heel grappig. Op de ene foto het origineel en dan op de andere de eigen geprobeerde ingezakte, mislukte versie. Maar nogmaals, deze zien er echt fantastisch uit. Wat een toptraktatie.

    BeantwoordenVerwijderen