Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 maart 2012

Walnoottaart

Vandaag komt er visite. Jeuj: leuk. Omdat ik precies vandaag jarig ben. En voor die heuglijke gelegenheid heb ik gisteren twee taarten gebakken. Een Dresdner Eierschecke en deze walnoottaart (uit De BakEncyclopedie):

En zo bleken 7 (!) eieren met heet water elektrisch opgeklopt (op de hoogste stand) inderdaad zéér schuimig te worden. Niet dat dit stabiel schuimig bleef of dat al deze schuimigheid zich in het latere gebak liet terugproeven, maar tot zover klopte het recept mooi wel. Suiker, kaneel, citroenrasp erdoor en kloppen tot geen suiker- griebels meer gevoeld worden. Dan met griesmeel gemalen noten erbij (geen bloem? ècht niet? ik voeg tóch maar wat bloem toe, denk ik... ja, ik voeg 3el bloem toe).

Het is lekker notig deeg, maar ze bakt eerder gaar als koek dan als biscuit. En rijst niet! Ik bak het deeg in drie keer en zo ineens drie lagen; dat bespaart mij weer het moeizaam in drieën snijden van één (niet-gerezen) cake. Bovendien is op deze manier de gaarheid beter beheersbaar.

Ondertussen maak ik een werkelijk súper-verrukkelijke vla van eierdooiers, vanille, suiker en melk. Daar gaat gelatine én (1,2dl) Tia Maria doorheen en het is absoluut héérlijk! Deze vla wordt met geklopte slagroom vermengd en fungeert als ganache. Al moet ik eerlijk zeggen dat voor de smaak beter de dubbele hoeveelheid tiavla was gebruikt met de gehalveerde hoeveelheid slagroom.

De taart wordt opgebouwd: cake-ganache-100g gehakte walnoten -cake-ganache-amandelschaafsel (want de walnoten zijn na laag 1 al op)-cake-ganache rondom-deco van mooie walnoothelften en schilfertruffels

Mmm; nóten! En dus korrelige, zeer smakelijke biscuitlagen. De vanillespikkels in de ganachelaag zien er sjiek uit, ookal smaakt deze roomganache niet genoeg naar de fantastische tia-vla. Een gelaagde taart is altijd een feesttaart in mijn ogen. Helaas is de nasmaak wat flets. Verder wel een fijne combinatie van romig zacht en knabbelbaar walnotenbaksel en de taart gaat dan ook nagenoeg op (bij lange na niet genoeg mensen voor twee zulke megataarten)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten