Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 april 2013

Een beetje van Holtkamp, een beetje van mezelf

In een vlaag van pragmatische planning doe ik de boodschappen voor mijn avondmaaltijden van deze week en spendeer enkele gelukzalige uren in de keuken om de oogst van mijn arbeid daarna rechtstreeks de (nu volle) diepvries in te slingeren. Zo. Ik kan met een gerust hart gaan werken (wanneer ik tenminste niet vergeet 's morgens pas de deur uit te gaan als het diner van die dag in de koelkast staat te ontdooien ;).

En een fijne, hartige taart behoort logischerwijs tot de praktische favorieten. Volop groenten in een krokante deegbodem, met een bruingebakken kaaskorstje. En terwijl de oven dan zijn werk doet, kan ik snel nog even op de computer de mailbox doornemen (ik weet het, ik weet het; mobiele telefoon anno 2005). En omdat ik nu toch aan het vooruitkoken ben, heb ik alleen maar een dubbele hoeveelheid quichedeeg nodig om een drietal taartjes in elkaar te kunnen draaien. Eens kijken of Meneer Holtkamp uitkomst biedt; jawel hoor, op bladzijde 290 van zijn De Banketbakker staat daar 'quiche'. Inclusief de benodigdheden voor het eimengsel, hoewel ik experimenteel kwark in plaats van slagroom neem. En dát blijkt ook prima te fungeren. Dus permitteer ik me als gevolg van sterk verminderde vetinname, één keer minder fitnessen deze week (want lui).

Een korstdeeg als dit kruimelt denk ik altijd een beetje. Het deeg is op zich goed uitrolbaar en bakt knapperig bruin, maar bij snijden brokkelt het een beetje en de bodem is een beetje te nat (maar dat had een laagje paneermeel, of droge couscous, wellicht kunnen voorkomen). Mijn quiche du jour is gevuld met broccoli, tomaten en mozzarella. Wat (veel) verse basilicum erbij: Quiche Caprese.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten