Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 mei 2013

Rauwe cacao(bonen)

Na dit recent gelezen artikel in de ochtendSp!ts, ben ik opnieuw geïntrigeerd door de zogenaamde 'superfoods'. Wat de natuur nog allemaal voor ons herbergt. Of beter nog: wat wij moderne mensen allemaal al weer vergeten zijn (en nu herontdekken).

Met stevige 'toetjeszin' kom ik bij een Plus (Voorstraat 61a te Utrecht) terecht, waar ik al twijfelend over pannenkoeken met sesamijs of tiramisu, door de winkel dool. Oh ja, ik was vergeten dat er hier een heel gangpad gewijd is aan bio. Leuk. Maar die producten van de bovenste plank zijn mij nieuw. Ah: score! Er zijn er een paar op (aloe vera sap, duindoornsap, vlier-en gojibessen) maar incabessen (250g €9,95), hennepzaad (€4,95), moerbeien (250g €4,49), macapoeder (175g €5,95), henneppoeder, cacao- poeder (100g €5,95) en rauwe cacaobonen (250g €4,95) zijn wél te koop. Superfoods. Weer thuis zie ik dat er op internet genoeg geschreven is over rauwe cacao. Het proberen waard!

Alleen, je moet deze rauwe cacaobonen dus écht wel nog 'even' pellen. Het vliesje dat er omheen zit (de dop is dus wel verwijderd) lijkt nog het meest op het velletje rond een amandel, en het laat zich met de punt van een aardappelschilmesje als oud behang strippen. Echter slechts stukje bij beetje; dus je bent er wel even mee bezig... Typisch een werkje voor op de bank, bij een filmpje. Weken en pellen zoals amandelen gaat bij cacaobonen niet goed, want de bonen vallen in 'nibs' uiteen. Je vraagt je af of ze dat pellen niet even met een machine hadden kunnen doen. Zó ongeraffi- neerd hoeft het voor mij nou ook weer niet.

De rauwe boon voelt glad, vettig aan en valt als vanzelf in gelobde stukjes uiteen. Nu dat pelletje eraf is, steek ik er één in mijn mond. Hard! Aanvankelijk smaakloos, dan stevig bitter (oei, mijn gezicht vertrekt) met een ongekende cacao nasmaak. Je moet dit niet met chocolade verwarren; er is immers geen suiker aan toegevoegd, maar ergens is het zelfs wel lekker. Even wennen, misschien. Mét vlies eten kan ook, dan is de nasmaak eveneens bitter (zoals slecht gepelde tamme kastanjes).

4 opmerkingen:

  1. pellen gaat prima als je vooraf 10 minuten in koud water laat weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarop moet je letten voor het kopen van cacao bonnen? De bedrijfje hierboven, "raw superfoods" heeft ook niet echt goede reputatie,er was iets mis met een van hun producten was nog op nieuws enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cacao wordt traditioneel rond de 50 graden C 'gefermenteerd'en is dus althans logisch gezien, niet als rauw te kwalificeren. De mens zelf kan namelijk niet warmer dan 42 graden worden, want dan stollen diverse eiwitten en gaat hij acuut dood. Rauw eet je als alle micro-organismen nog leven en een bijdrage kunnen doen aan het verteringsproces.

    BeantwoordenVerwijderen