Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 juli 2013

Zelf mayonaise gemaakt

Ik kijk nog maar weinig tv (zeker sinds mijn hele huis is veranderd in één grote (ver)bouwput), maar inventieve programma's als de Keuringsdienst van Waarde kunnen mij desondanks verleiden. Én alle afleveringen staan nu ook online, dus dat is lekker makkelijk wanneer je televisie letterlijk onder zeil is. In de uitzending van 16 mei jl. werd het patatje met besproken, en om preciezer te zijn: hét verschil tussen mayonaise en fritessaus. De bevlogen Pierre Wind onthulde daarin zijn recept voor mayonaise. En laat dat nou ook al tijden op mijn te-doen-lijst staan: zelf mayonaise maken. Zoals dat dan gaat, dient de gelegenheid zich korte tijd later al aan, wanneer iemand die dól op mayonaise zegt te zijn, komt eten. En aangezien hij voor de vorige sameneterij buiten zijn grenzen is gegaan door zelf pannenkoeken te bakken (☺), zal ik dit keer de grenzen van mijn huidig kunnen verleggen en is aldus besloten dat ik voor hem mayonaise ga maken.

Recept voor mayonaise à la Pierre Wind
Voor de succesvolle bereiding van mayonaise is het noodzakelijk dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Weeg in een kom 20g vérse! (gepasteuriseerde) eierdooier, 1el (8g) azijn en 1el (7g) mosterd af. Roer het eimengsel met een garde los. Voeg peper en (best veel) zout toe. Dan langzaam druppelend ¼ l zonnebloem- olie toevoegen, onderwijl al roerend met de garde (of elektrische mixer op lage stand). Als de mayonaise te dik is, kan deze worden afgeslapt met water, azijn of citroensap. Bewaar de mayonaise op kamertemperatuur in een afgesloten pot; dit kan niet langer dan 7 dagen. Wanneer de mayonaise met een verse eierdooier is bereid, is de mayonaise nog korter houdbaar.

Bij zulke mayonaise hóórt natuurlijk (ras)friet. Dus dat halen we. De geëmulgeerde saus is, uiteraard, vettig, maar ook dik en romig van smaak. Er is behoorlijk wat zout nodig om de mayo echt goed op smaak te brengen, en voor mij is het geheel net iets te zuur. Ik heb grove mosterd gebruikt, wat attractieve mosterdzaadjes in de mayonaise oplevert en weinig effect op de smaak lijkt te hebben. Maar wat is het toch leuk om zelf iets te maken waarvan je tot dan toe alleen de gekochte (supermarkt)versie kent. Ik ben er bijzon- der mee in mijn nopjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten