Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 december 2014

Koekjes-Kerstboom

Oh oh oh (in plaats van 'ho ho ho'); ik heb dringend afleiding nodig. En daar waar normale mensen een avondje banken achter de tv verkiezen, opteer ik voor de keuken. Ik ga een kerstboom maken!



Dus ik maak een kerstboom van koekjes. Vooral omdat ik bij de Albert Heijn (voor €4,99 met ook nog €2 bonuskorting) een serie sterstekers in verschillende grootte vond. Dus toen was het makkelijk (kerstgroen!) koekjesdeeg maken en veel sterren uitsteken. Ik 'steek' al het deeg op en heb alle sterren dubbel, driedubbel, vierdubbel. Dat maakt niet uit; het mag een hoge toren worden.

Recept
Klop 225g boter op kamertemperatuur met 150g poedersuiker tot een romige crème. Roer 1 ei (M) in een apart kommetje met 2tl amandel- of vanille-extract los (en in dit geval 1tl groene levensmiddelkleurstof in gelvorm, bv Americolor of 'gewoon dat spul wat bij Xenos wordt verkocht'). Voeg het ei aan het botermengsel toe en vermeng tot het volledig is opgenomen. Voeg 320g bloem met een snuf zout toe, en meng tot het deeg bij elkaar begint te komen. Vorm het deeg tot een ronde schijf en laat deze verpakt in plasticfolie zo'n 30 minuten in de koelkast rusten. Rol het deeg uit op een bebloemd werkvlak en steek koekjes. Bak de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat in het midden van een voorverwarmde oven op 180°C circa 8 minuten tot de randen net beginnen te kleuren. Laat op een rooster afkoelen.

Dit koekjesrecept gebruikte ik al eerder voor coole kiezenkoekjes. Voor deze kerstboomkoekjes voegde ik tegelijk met de bloem ook nog 2tl gemalen gember, 1tl kaneel, ¾tl steranijs-en ½tl kruidnagelpoeder toe. Het zijn kerstkoekjes immers!

Nou was er eigenlijk niks mis met het idee om de groene sterkoekjes op elkaar te plakken (met gesmolten chocolade). Maar terwijl ik daarvoor de boodschappen deed, zag ik 'Lange Nekken' (Verkade Kids&Co) in het koekjesschap. En twee van die 'nekken' tegen elkaar geplakt (ook weer met gesmolten chocolade) leken mij de perfecte boomstam voor een koekjeskerstboom. Dus ging ik moeilijk doen met ronde gaten uit de koekjes steken. Allemaal erg onnodig, want uiteindelijk zag je niet veel van die hele boomstam. En omdat een aantal koekjes braken, had ik er ook niet genoeg. Dus moesten de laatste sterren rechtop op de stapel. Bijna had ik het ding toen weggegooid, maar gelukkig zag het er na versieren met 'kerstballen' (chocolade lentilles groen rood zilver, 175g €2,69 Jumbo), 'slingers' (Haribo Brazil zuur in groen blauw en geel) en 'een piek' (in een metalen stervorm gesmolten Schuttelaar roomboterwafeltjes, zie video hierboven) toch wel weer erg geinig uit.

Een klein chocolade Kerstmannetje mocht niet ontbreken natuurlijk (of twee of drie). Plus mini LED lampjes als 'kerstverlichting'. En sneeuw van kokosrasp. Ik had de boom op een zilver kartonnen bordje geplakt, zodat 'ie veilig meekon naar het werk (zonder te sneuvelen onderweg). Collega's deden zelfs de lampen uit, zodat de koekjesboom in al zijn sereniteit de personeelsruimte met kerstlicht kon vullen ;) Misschien volgend jaar nog een keer maar dan met een kerststalletje van koek erbij?! Haha.

Wat leuk dat ik twee dagen later nog een whatsapp kreeg van een lieve collega die zei "nog even te willen laten weten onder de indruk te zijn van mijn spectaculaire boom" (ysc). En mogelijk heb ik twee anderen aangezet tot het maken van óók zo'n boom thuis. Leuk idee! Tip: laat die boomstam maar gewoon zitten ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten