Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 maart 2015

Rubik's Cube Cake

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-rig! En dus zoek ik met veel voorpret de taarten uit die ik mijn collegae dit jaar wil trakteren. Nou heb ik twee banen en véél collegae dus maak ik traditiegetrouw vier taarten (voor elk werk twee). Maar één van die vier taarten is al maanden bekend: ik wil een (mijn eigen) grensverleggende Rubik's Cube taart maken. Eigenlijk vooral om te kijken of me dat lukt.



De inspiratie (uit bovenstaande video) is zowel van binnen als buiten geblokt en dát vind ik wel bijzonder geinig. Alleen is deze te klein. Dus ik probeer ambitieus of mij dit ook lukt maar dan een slagje groter. Ik had bedacht gekleurde cakes te bakken en daar dan negen even grote repen uit te snijden. Maar mijn hoeveelheid deeg blijkt ontoereikend daarvoor. Feitelijk omdat ik in de voorbereiding op wiskundig vlak de luie 'ik zie wel' route had gekozen ;)

Eigenlijk ben ik al blij dat ik drie (bijna even grote en bijna even hoge) vierkante cakes heb weten te bakken. Deze worden per stuk besmeerd met botercrème en ingepakt in zwarte fondant (ook de onderkant). Met botercrème plak ik er twee recht op elkaar. En de derde komt gedraaid daar weer bovenop. Ik ben heel tevreden dat ik niet één rechte toren heb maar dat de drie lagen van elkaar gescheiden zijn. Dat maakt het idee dat deze 'Rubik's Cube' draaibaar is, tot een bijna-werkelijkheid.

Gelukkig blijk ik in het bezit van een koeksteker met precies het juiste formaat. Want ik was al enthousiast begonnen met (groen, wit, rood, geel, blauw en oranje) fondant uitrollen en evengrote hokjes afmeten en uitsnijden; maar dat is een hels karwei. Het simpelweg uitsteken gaat een stuk vlotter. En dan hoef ik alleen nog maar (met een klein beetje water) de gekleurde blokjes op het zwart te plakken in een door mij gekozen patroon. Dit is daarmee overigens de enige keer óóit dat het me gelukt is een Rubik's Cube te krijgen zoals ik hem wou. Want met een echte Rubik's Cube kan ik (zoals de meesten) niet veel..

Het decoreren van cake tot taart neemt in totaal zo'n drie uur in beslag. Mijn enige probleem met fondant is namelijk, dat ik altijd meer nodig heb dan er in huis is. De 1,5kg zwarte fondant blijkt net net (krap aan) genoeg. Maar de eerdere vraag 'of het me gaat lukken', kan ik in ieder geval volmondig met "ja" beantwoorden. Ziet: de eetbare Rubik's Cube!

De Rubik's Berg is genoeg voor twee volle dagen volgegeten collegae.

1 opmerking:

  1. Geweldig! wat een geduld en wat ziet dit er goed uit.
    groet,
    tonia

    BeantwoordenVerwijderen